Варна успя да пусне автоматична продажба на билети само в три от 37 автобусни линии

© Община Варна

Принтскрийн от демонстрационното видео за билетната система във Варна

Две години, след като обяви за приключен проекта си "Интегриран градски транспорт на Варна", местната администрация продължава да решава "на парче" проблемите, довели до провала му. Това става ясно от съобщение на общинския пресцентър, разпространено днес. С него гражданите на Варна трябва да бъдат информирани, че от утре по две от автобусните линии в града ще заработи автоматизирана система за продажба на билети.


Очаквано "новината" беше посрещната с ирония, а причината за нея са безрезултатните усилия, което вече втора година общинската администрация полага, за да приведе в действие както билетната система, така и по-голямата част от останалите компоненти на проекта. Той бе финансиран по програма "Регионално развитие" на Европейския съюз и е на обща стойност 115 млн. лв., което го прави най-големият, по който Варна е работила до момента.


В "пилотен" вариант



Стойността само на автоматизираната билетна система в градския транспорт е 8.3 млн. лв. Тя беше демонстрирана в "пилотен" вариант едва в края на ноември м.г. По време на шумната ПР акция ръководителят на проекта Биляна Якова показа пред журналисти как работи само една от всички 304 машини, монтирани по спирките и в автобусите на обществения транспорт в града. Утре най-вероятно ще заработят още няколко.


Според Якова, цитирана от общинския пресцентър, в автобусните линии № 12 и № 31А щели да бъдат осигурени консултанти, които да помагат на пътниците при ползване на устройствата на билетната система. Те щели да бъдат в превозните средства в продължение на 15 дни от 8 до 12 ч. и от 15 до 19 ч.


Трикратно отлагане


След като започна през 2013 г., окончателното приключване на проекта "Интегриран градски транспорт на Варна" бе обявено на 9 юли 2016 г. Билетната система обаче, както и повечето компоненти на проекта, не са въведени в експлоатация и до този момент заради зле организирани обществени поръчки и пропуски при сключване на договорите по тях. След многократно отклоняване на въпроса какви са причините за това преди време Биляна Якова отговори за "Дневник", че според сключения договор за билетната система е трябвало да бъдат доставени "фискални, но не и фискализирани устройства". Затова нямало как те да бъдат свързани в системата на НАП.


По тази причина с изпълнителя на системата "Обединение модерен транспорт" в началото на януари т.г. беше сключен нов договор на стойност 1.5 млн. лв. за доставка на допълнително оборудване. Заради изтеклия срок за изпълнение на проекта обаче покриването на разходите стана със заем от Европейската банка за възстановяване и развитие.


Частично и само в тестов режим


Освен билетната система от общо десетте компонента на проекта и до този момент частично, само в тестов режим и с "примерна" информация работи и системата за известяване на пътниците в реално време за движението на автобусите. Не е въведен в експлоатация т.нар. BRT коридор за бърз автобусен превоз между кварталите "Владислав Варненчик" и "Бриз". По спирките няма информационни табла за маршрута и графика на автобусните линии.


Въпреки това в средата на юни 2016 г. официално бе обявено, че "основният приоритет, по който Варна ще работи до 2020 г., е втората фаза на проекта, в който за "надграждане" на провалената първа фаза ще бъдат вложени още 30 млн. лв., но този път по програма "Региони в растеж".


Така кой е окончателният срок за приключването на проекта и кой от компонентите му е платен, без реално да работи в полза на по-модерен градски транспорт във Варна, вероятно скоро няма да стане ясно.

Още по темата

Горещи теми

Още от Дневник

Цените на петрола рухнаха с 25% за броени седмици
Всеки ден карикатури на премиера и обиди към министри, или свободни ли са медиите според Борисов
Постоянен механизъм за надзор да замени мониторинга за България, предлага Европарламентът