Кинофестивалът във Венеция предизвика критики със селекцията си

© Reuters

Миналата година Гийермо дел Торо получи голямата награда на фестивала "Златен лъв" за филма си "Формата на водата". На тазгодишното издание на фестивала той е председател на журито

75-ото издание на кинофестивала във Венеция, което ще се проведе между 29 август и 8 септември, предлага на зрителите нови заглавия на братята Коен и Алфонсо Куарон, но включва в основната си състезателна програма само един филм, режисиран от жена, съобщава "Холивуд Рипортър". Това е лентата The Nightingale на австралийката Дженифър Кент. А сред 60-те заглавия от официалната селекция на фестивала само 8 са режисирани от жени.


В последните години участието на режисьори от женски пол на фестивала е спаднало драстично, като в предишните 6 години в основната състезателна програма е влизал само по един филм, създаден от жена.


Това не винаги е било така.



През 2009, 2011 и 2012 г. в основната състезателна програма са селектирани по 4 заглавия, режисирани от жени.


Артистичният директор на фестивала Алберто Барбера отговори на критиките, като обвини филмовата индустрия - филмовите училища, продуцентите и дистрибуторите. Той каза, че прекалено малко добри филми днес биват създавани от жени. "Венеция не може да направи нищо за това. Ние не сме тези, които могат да променят ситуацията", обясни той.


"Холивуд рипортър" твърди, че аргументите на Барбера не са особено сериозни, особено като се вземат предвид други водещи кинофестивали като тези в Кан и Торонто, които отговарят на ерата на движението #MeToo, като включват повече филми, създадени от жени, в програмите си. Някои хора отдават този дисбаланс в програмата на фестивала във Венеция на консервативната италианска култура по отношение на равнопоставеността между половете, която упорито отказва да се промени с времето.


Според датската режисьорка Сузан Биър, която е и президент на вируталното жури на фестивала тази година, върху тази тенденция сериозно влияние оказва културата на Югозападна Европа. "Тук по традиция има по-малко равнопоставеност между половете, затова и мисля, че тези проблеми се усещат по-силно, отколкото другаде", отбелязва тя.


Италия държи един от отрицателните рекорди за равнопоставеност между половете


в различните сегменти на обществото. Според Организацията за икономическо сътрудничество и развитие разпределението на жените в сферата на труда е едно от най-ниските сред развитите икономики в Европа. Въпреки че жените са образовани колкото мъжете, те прекарват по-голямата част от времето си в извършване на неплатена работа като грижа за деца и възрастни хора. Проучване от 2017 г. на Световния икономически форум показва, че 62% от работата на жените в Италия всеки ден е неплатена. Това е и най-големият процент в цяла Европа.


Пиера Детасис, президент на Италианската филмова академия, твърди, че


сексуалният тормоз е даденост за жените в Италия.


"Всяка жена, която познавам, е изгубила някакъв вид професионална възможност, защото се е възпротивила на неприемлива ситуация на работното си място. На мен ми се е случвало два пъти", отбелязва тя. Детасис допълва, че най-неприятният инцидент, който е преживяла, е бил по време на академичната й кариера, когато професор от мъжки пол й казал, че е "много талантлива, но истинският й проблем бил това, че имала гърди."


Шведката сценаристка и режисьорка Лаура Кер отбелязва, че в последните години киноиндустрията се променя. Според нея истинският проблем е, че фестивалът във Венеция не забелязва това.

Още по темата

Горещи теми

Още от Дневник

Милениълите: кое е последното поколение, което ще помни света преди интернет
България е между Уганда и Монголия по икономическа свобода
Правителството предложи на президента 10 нови посланици