Тест драйв: "С4 Кактус" или завръщането на "Ситроен" към корените

© Георги Пауновски, Дневник

© Георги Пауновски, Дневник

До неотдавна "Ситроен" беше лидер сред масовите марки по отношение на комфорта на возене, като по този показател съперничеше дори на модели от луксозния сегмент. Постепенно акцентът върху тази страна на пътуването беше загърбен, като на пазара се появиха дори ситроени, които возеха стегнато и твърдо "по германски".


Със "С4 Кактус", който е на пазара съвсем от скоро, "Ситроен" заявява, че ще търси път към сърцата на хората, интересуващи се основно от удобството и комфорта.


С дължината си от 4.17 метра моделът се намества комфортно в Голф-сегмента, като привлича вниманието с визията на кросоувър. За целта по протежение на вратите има защитни елементи от твърда пластмаса. Персонализацията, ставаща все по-важен фактор за съвременните купувачи, е на нива, като деветте цвята на купето и четирите цветови пакета предлагат над 30 различни варианта за външното оформление на "C4 Кактус".



Кресла и диван в салона


Обещанието за комфортно пътуване идва още с формата на предните седалки, които приличат на кресла, а и при сядане усещането е сходно. Возещите се отзад пък имат чувството, че са седнали на канапе. Това, което ме изненада неприятно е, че пред коленете мястото е учудващо малко за кола с размерите на "С4 Кактус". Багажниъкт е с прилични размери, като обемът му варира между 358-1170 литра.


© Ситроен


В салона присъстват типичните за новите модели на "Ситроен" дизайнерски решения, като оформената като куфар огромната жабка пред пасажера и дръжките на предните врати, приличащи на дръжките на пътна чанта. Скоростният лост е с нетипична непрафилна форма, като дори ръчната изглежда странно.


В салона има достатъчно места за съхранение на различни дреболии, а в джобовете на задните врати се събират дори бутилки с обем 2 литра. На места се забелязват твърди пластмаси, които не стоят много добре, но непосредствено до пътниците материалите са меки.


Сбогом на бутоните


Интересно решение е задните прозорци да не се отварят изцяло, а само да се открехват, което се оказа доста голямо удобство, когато возещите се отзад искат свеж въздух, но не са склонни да жертват прическата си.


© Георги Пауновски, Дневник


Кокпитът е модерен, почти без бутони, като дори приборното табло е заменено от екран, на който излизат данни за скоростта, изминатите километри, количеството гориво и предупреждения за технически проблем. Странна ми беше липсата на оборотомер, още повече, че автомобилът беше с ръчна скоростна кутия.


Настройките на температурата, управлението на мултимедията, навигацията и т.н. стават през монтиран в средата на арматурното табло таблет с размер 7-инча. Реагиращите на допир зони са големи и с дигиталното управление се свиква бързо.


Три цилиндъра стигат


"Ситроен C4 Кактус" e на пазара с два бензинови и един дизелов двигател. Тестовият автомобил разчиташе на типичен представител на даунсайзинг вълната, като от три цилиндъра и 1.2-литра работен обем се вадят 110 конски сили. Моторът беше съчетан с шестепенна механична трансмисия.


© Георги Пауновски, Дневник


Двигателят е темпераментен и пъргав, като осигурява ускорение от място до 100 км/ч за 9 секунди. В същото време е и еластичен, така че да не се налага честа смяна на предавките. Разходът на гориво е доста приличен, като от София до Монтана и обратно, при по-скоро динамично, отколкото спокойно каране бордовият компютър отчете консумация от 6.4 л/100 км. По книжка, разходът в смесен цикъл е дори под пет на сто.


"Прелитащ" над неравностите


Още след първите километри на борда на "Ситроен C4 Cactus" впечатлява возията, като такова ниво на комфорт не може да предложи никой в сегмента. Заслугата е на окачването Progressive Hydraulic Cushions. Технология, се базира на опита на "Ситроен" в автомобилните състезания.



Основната разлика е, че механичният ограничител на амортисьор е заменен от два хидравлични. Това решение позволява по-голяма свобода на амплитудата на превозното средство, създавайки усещането, че колата прелита над деформациите на пътното платно. При големи неравности пък буталата в амортисьорите забавят движението си постепенно, като се избягва феномена на подскачане на автомобила.


© Георги Пауновски, Дневник


Крайният резултат е наистина комфортна возия, като дори по най-разбитите участъци на магистрала "Хемус" в Софийско пътуващите в колата се чувстват добре. Това, което малко разваля общото усещане за комфорт и изолация от околния свят е една идея по-високият шум от вятъра и гумите.


© Георги Пауновски, Дневник

Задните прозорци не се отварят, а само се открехват, което се оказа доста удобно.


Разбира се, "мекото" окачване води до сериозен наклон на автомобила в завой, но "С4 Кактус" няма спортни амбиции. За сметка на това, има амбициите да е безопасен автомобил, като за това се грижат куп асистиращи системи – предупреждение за твърде бързо приближаване към предното превозно средство със спирачна функция, сигнализация за кола в мъртвата зона на огледалата, предупреждение за напускане на избраната лента на движение и други.


Полезна в градски условия е и функцията за помощ при потегляне под наклон, която задържа автомобила неподвижен за около 2 секунди, след като педалът на спирачката е освободен.


© Георги Пауновски, Дневник


Бъдещите собственици, които смятат, че с изглеждащ като кросоувър автомобил е нормално да излизат и извън пътя, могат да поръчат C4 Cactus с опционалната система за контрол на сцеплението, която дозира въртящият момент към всяко от предните колела съобразно покритието на терена (асфалт, сняг, кал или пясък).



Като цяло C4 Cactus е свежо попълнение в "Голф"-класа и е един от най-отличимите представители в него. Ценово моделът се придържа към златната среда, една идея по-скъп от класическите хечбеци в сегмента, но по-достъпен от кросоувърите. Базовият модел струва 26 113 лева с ДДС, а с оборудване, като цитираното в тестовия автомобил (в изпълнение Shine), сумата набъбва до 36 068 лева.


Всичко, което е важно да знаете за:

Още по темата

Горещи теми

Още от Дневник

Цените на петрола рухнаха с 25% за броени седмици
Всеки ден карикатури на премиера и обиди към министри, или свободни ли са медиите според Борисов
Постоянен механизъм за надзор да замени мониторинга за България, предлага Европарламентът