Нов регламент обещава данните за разхода на гориво на автомобили да са по-точни

© Reuters

Разходът на гориво на всички автомобили, които се предлагат на пазарите в Евросъюза, Швейцария, Турция, Норвегия, Лихтенщайн, Израел и Ирландия от днес трябва да се мери според новия протокол WLTP (Worldwide harmonized Light Vehicle Test Procedure) и да отчита консумация, по-близка до реалната.


Изискването влезе в сила преди година, но само за моделите, които тепърва излизаха на пазара. Сега през теста трябва да минават всички предлагани нови коли.


Протоколът WLTP замени приетата през 80-те години методика, известна като NDEC (New European Driving Cycle, или нов европейски цикъл на шофиране) за отчитане на разхода, която за последно беше променена през 1997 година. Данните, получени при новия метод на проверка на консумацията, на първо време ще се вземат предвид с преизчисление, което препраща към стойностите на NEDC. За тази цел европейската комисията е разработила корелационен метод, който ще бъде еднакво обвързващ за всички автомобилни производители.



Тази фаза има за цел да опрости прехода. Продължителността му ще зависи от съответното национално законодателство и ще варира в зависимост от пазара. При всички случаи обаче до декември 2020 година всички държави, приели законодателството на ЕС за регистрация на превозни средства, трябва да посочат и обявят стойностите по новата методика за всеки модел.


Прилики и разлики


И в двата случая става дума за проверка на консумацията на гориво в лабораторни условия. За разлика от NDEC, при който тестът трае 20 минути при WLTP тестът продължава половин час. Симулираната средна скорост е по-висока - 47 км/ч срещу 34 км/ч, съответно и изминатото разстояние е 23.5 км или с 12.5 км повече. Цикълът показва най-ниската и най-високата консумация, с различно оборудване и екипировка, нещо което досега не се правеше.


Другата промяна е, че докато резултатът при NDEC се взима при отчитане на две фази на движение - градско и извънградско, при WLTP режимите са четири - ниско, средно, високо и много високо натоварване на мотора.


Кой го разработи


Новият начин за тестване на автомобилите е разработен от експерти от Европа, Япония и Индия и се твърди, че за краткото време на стенда, се симулират условия, много по-близки до експлоатацията в реалността. От Асоциацията на европейските производители на автомобили (АСЕА) подчертават, че с приемането на двете нови регулации страните от ЕС ще бъдат единственият регион в света с подобно стриктно измерване на вредните емисии от превозните средства.


Данни за разхода и в реални условия


Другата новост, която също влиза в сила от днес, е задължението на производителите да тестват разхода на гориво на моделите си и в реални условия, като оповестят и тези данни.


Тези промени идват в отговор на недоволството на потребителите срещу данните давани от производителите, като критиките нараснаха драстично след т.нар. "дизелгейт", избухнал през 2015 година. Покрай него се разбра, че не само самата процедура на тестовете не е особено прецизна, но и компаниите монтират софтуер, който да дава още по-малко реални резултати.

Още по темата

Горещи теми

Още от Дневник

Еврокомисията представя днес мониторинга за България при нулев медиен интерес в чужбина
"Демократична България": Борисов се сваля сам
На Коледни Заговезни за последно се яде месо преди постите